Maailmalla puhutaan, että Yhdysvallat ja Iran ovat solmineet rauhan. Toiset tiedot kertovat, että maat ovat tehneet puitesopimuksen, jonka jälkeen neuvotellaan varsinaisesta sopimuksesta. Tosiasia on, että valtaisa määrä laivoja seisoo Hormuzin salmessa ja pelkää joutuvansa miinoitetulle alueelle. Hyvä sinänsä, mutta monta mutkaa on matkassa. Presidentti Trump halusi rauhan 80-vuotislahjaksi. Aivan ei ehtinyt, mutta jotain sen kaltaista voi olla ilmassa. Trump on tunnettu yksimielistä lausunnoista, joissa Jon joskus jotain perää ja joskus ei sitäkään.
Maailmalla puhutaan Ukrainan saavuttaneen menestystä ja torjuntavoittoja Venäjää vastaan. Joitakin Venäjän aiemmin valloittavia alueita sanotaan palautuneet Ukrainalle. Monelta suunnalta on kuiskittu Venäjän romahduksesta ja Putinin epäsuosiosta. Realiteetti lienee kuitenkin, että diktaattorit lähtevät vain sinkkiarkussa. Sitä ennen tapahtuu paljon, todella paljon, monimutkaisia tapahtumia. Ne eivät ole välttämättömästi kovin mukavia vaan epätoivoisia yrityksiä pelastaa omat kasvot ja arvovalta.
Maailmalla puhutaan, että Norwegian lentoyhtiö ostaa Nordic Leasure and Travel Groupin. Tavalliselle meikäläiselle ei sano mitään, mutta kun sanotaan että se taas omistaa matka yhtiö Tjäreborg on, asia on tutumpi. Ihmetellä täytyy, mistä Norwegian on haalinut rahaa tähän projektiin. Lentoyhtiöt ovat valmistelleet Iranin sodan aiheuttamia polttoainekustannusten nousuja. Aikaisemmin Norwegian oli lähes kriittisessä tilassa ja Norjan norja (rikas) valtio antoi tuki miljoonia lentoyhtiöllä. No, oli niin eli näin, Pohjoismaihin saadaan valtava matkailuyhtymä. Olen lentänyt usein Norwegianilla ja hinnat ovat olleet kohdallaan. Katsotaan nyt, mitä tuleman pitää.
Maailmalla, tai ainakin Suomessa, puhutaan paljon eläkkeiden tulevaisuudesta. Nyt Eläketurvakeskus on tehnyt arvion eläkkeiden kertymistä vuoteen 2100 asti. Sen mukaan eläkemaksut tulisivat pienenemään ja saman aikaisesti eläkekertymä tulisi kasvamaan. Paljon puhuttu eläkkeiden viisaus ei olisi tämän mukaan välttämätöntä, Tämä on varmasti mukava uutinen paitsi eläkeläisille itselleni, myös eläkemaksujen maksa Ville tuleville eläkeläisille. Epäuskoisena epäilen kuitenkin, että tässä on joku pieni laskuvirhe, joka huomataan myöhemmin. Toisaalta omat odotukset ovat jo lähes odoteltu. Kepsutellaan sinne tänne eläkkeistä riippumatta.
Maailmalla puhutaan, että juhannuksena on hellettä. Hyvä niin, ainakin useimmille. Pessimisti sanoisi, että juhannuksena hukkuu parikymmentä ihmistä jos aurinko painaa tai on helle. Oli niin tai näin, toivon lämpöä. Sitten menen Peltsun rantaan uimaan. Sen jälkeen pistän uudet perunat kiehumaan, leikkaan sillin sopiviksi paloiksi ja grillaa herkullisia makkaroita. Saattaa olla, että ohi mennen juon pari San Miquelia. Juhannuksen kunniaksi ja jos se helle nyt sattuu tulemaan lauantaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti