keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Politiikkaa ja politikointia

 Politikointia on ollut ilmassa ministeri Rydmanilla, kun hän päätti olla tukematta sosiaali- ja terveysjärjestöjen hallintoa. Sinänsä hyvältä kuulostava periaate voi aiheuttaa melkoisen kaaoksen järjestöjen työlle. Myös käytännön työhön. Ministeri Poutala voisi kuitenkin ottaa oppia kolleegaltaan. Urheiluministeri voisi jättää hallinnon tukemisen ja antaa valtion rahat käytännön toimiin urheiluliitoille, seuratoimintaan ja urheilijoille. Tämä tarkoittaisi, että Olympiakomitea joutuisi lopettamaan toimintansa. Toki se voisi antaa hyviä neuvoja kansalaisten liikuntaan, mutta toimintahan on ollut lähinnä selittelyä. Selityksiä, miksi urheilijamme eivät pärjää. Uskoisin, että tällä muutoksella urheilijamme pärjäsivät paremmin.

Kansanedustaja Kumpula-Natri jättää eduskunnan. Hän siirtyy Teknologiateollisuuden palvelukseen. Hänen tilalleen nousee vanha tuttu Antti Rinne. Tai Rinne voi halutessaan nousta takaisin eduskuntaan. Hän ei ole vielä päättänyt asiasta. Toisaalta Rinne saisi tarvitsemaansa huomiota, jos asettuisi ehdolle seuraavissa vaaleissa. Toisaalta Rinne ei halua toista kertaa kokea pettymystä, jos häntä ei valittaisi eduskuntaa. Luulen kuitenkin, että Antti tulee vuodeksi eduskuntaan. Hänhän ui siellä kuin kala vedessä. Seuraavien vaalien ehdokasasetteluun jää mukavasti  harkinta-aikaa. Sitäpaitsi eduskunnan pikkujoulut ovat paljon hauskemmat kuin nykyisen työpaikan pikkujoulut. Rinne on hommissa saamelaisten totuus-  ja sovintokomision suosituksia arvioiva parlamentaarisen työryhmän pääsihteerinä. Jo työpaikan nimi sanoo kummassa on  hauskemmat pikkujoulut.

 Vihreiden puheenjohtaja Virta on noussut aallonharjalle,  koska jätti eduskuntatyön ja osallistui telkun Selviytyjät-ohjelman tekoon. Siinähän on tarkoitus selviytyä. Ministeri Poutala on urheasti tukenut Virtaa, sillä hän oli itsekin kyseisessä ohjelmassa selviytymässä. Nyt harvalukuinen Vihreiden äänestäjäryhmä odottaa kauhuissaan seuraavien galluppien lukuja. Onko Vihreät putoamassa seitsemän prosentin kannatukseen vai peräti kuuden. Puhumattakaan viidestä prosentista. Miten käy ensi vuoden hallituksen ? Entä jos hallitus ei tarvitse enää vihreitä lainkaan ? Miten käy ilmastonmuutoksen tai ikimetsien ? Siinä on Virralla selviytymistä.

Hallitus päätti alkoholilain muuttamisesta. Nyt alkoholia saa ostaa ulkomailta, kunhan maksaa verot verokarhulle. Sehän on EUn lainsäädännön mukaan niin. Jokainen on tiennyt tämän jo vuosia. Ainoastaan Päivi Räsästen, Pauli Kiurujen ja sosiaali- ja terveysministeriön raittiuskuntoilijoiden takia tätä on jauhettu vuodesta toiseen.  Turhaan. Toinen uudistus koskee alkoholin toimittamista kotiovelle. Nyt sitä saa tilata kotiin ja jättää kuntoreissu Alkoon väliin. Totta kai tämä vaikuttaa kansalaisten liikuntatottumuksiin, mutta toisaalta jokainen vastaa omasta liikkumisestaan. Kolmas muutos on Alkojen aukiolon laajentaminen. Alkoa voi pitää auki myös sunnuntaisin, jos myymälää huvittaa. Suomen kansa on sadan vuoden aikana tottunut, ettei pyhänä osteta viinaa. Ei se tästä suuremmiten muutu. Kyse ei ole kuitenkaan siitä. Alkon uusia suosikkituotteita ovat virvoitusjuomat, energiajuomat, vedet ja nollaoluet. Jos sunnuntaiaamuna on heikko kunto, voi ostaa Alkosta vesiä. Se helpottaa oloa. Näin Alkon kansanterveydellinen rooli on taas elementissään. Eiköhän kaikki mennä ensi pyhänä Alkoon ja osteta hyviä limuja !

Hallitus on päättänyt, etteivät kaupat saa enää suosia omia halpamerkkejään. Kaikkihan tuntevat Pirkka-tuotteet, Coopit, K-menut, Kotimaista jne. Nyt niitä ei saa laittaa esille eriarvoisesti. Tämä uudistus on epäselkeydessään ennätyksellisen selkeä. Tarkoituksena on parantaa tuottajien asemaa. Sehän on kaunis ajatus. Kysymys kuuluu: miten tätä aletaan toteuttaa, miten sitä kontrolloidaan ja mitä sanktioita tulee, jollei noudata lakia ja asetuksia ? Huh, en ymmärtänyt vaikka tankkailin tätä uudistusta moneen kertaan. Ehkä joku lainsäätäjä selittää asian rautalangalla. Ymmärrän niin, että tämä ei poista halpamerkkejä mutta heikentää niiden asemaa. Nostaa hintaa. Se on kuluttajan kannalta huono asia. Hinta on tärkeä elementti ja halpatuotteet ovat auttaneet enemmän tai vähemmän köyhiä ihmisiä. Samoin meitä säästeliäitä. Itse ostan näitä tuotteita jatkuvasti halvan hinnan takia. Miten käy jatkossa ?  Nouseeko hinta ? Köyhtyykö kansa ? Menettävätkö kauppiaat hermonsa ?

Ei kommentteja: