perjantai 24. maaliskuuta 2017

Taukoa kirjoittamisesta

Olen pitänyt hieman taukoa blogissa. Syitä on kaksi. Päässä on lepotauko ja aika on kulunut monena päivänä maalaustelineen ääressä.

En tiedä onko pää lepoasennossa vai loppuuko syöte kokonaan ? Ajatukset ovat harventuneet ja muuttuneet totisemmiksi. Hauskuus on vähentynyt. Tai sitten olen ollut toimelias ja keskittynyt muihin asioihin. Mene ja tiedä.

Joka tapauksessa maalailu on maistunut ja pari-kolme tuntia on vierähtänyt harvase päivä. Maalasin muutamia pieniä päitä paperille ja leikkasin ne sitten pikkukehyksiin.  Niitä synyi muistaakseni yhteensä viisitoista. Sitten pohjustin gessolla kahdeksan vanhaa maalausta ja jatkoin samaa teemaa. Sen työnimenä on ihmisiä ryhmäkuvassa. Yhdessa taulussa on 15-30 naamaa. Kaikenkaikkiaan hahmoja on n. 150. Ajatus on seuraavanlainen. Kun ihmiset ottavat kameralla ryhmäkuvia, kaikki ovat iloisia ja hyvän tuulisia. Elämme kuitenkin suurimman osan ajastamme ventovieraiden ihmisten kanssa bussissa, työpaikoilla, kouluissa, elokuvissa, kaduilla jne. Ilmeet ovat usein totisia ja poissaolevia. Olen kerännyt erilaisia tyyppejä samaan kuvaan. Nimenä voisi olla vaikka Ihmisiä ryhmäkuvassa,  Populaa potretissa, Kansaa katsastamassa tai  vaikka Posketonta porukkaa. Nyt maalaamisen jälkeen olen katsellut ihmisiä erilaisissa paikoissa. Olen tunnistanut tuttuja piirteitä kanssaihmisistä kuitenkaan tuntematta heitä. Se on tuntunut hauskalta. Nyt ollaan loppusuoralla.

Ehkä jatkan taas kirjallista uraani. Aiheita ainakin riittää, jos katselee uutisia ja ajankohtaisohjelmia. Mutta katsellaan syntyykö niistä jatkossa yhtään parran pärinää.

Ei kommentteja: