torstai 15. maaliskuuta 2018

Koekaniinina

Päätin testata itseäni kahdessa asiassa. Ensinnäkin päätin pitää taukoa alkoholin juomisesta. Olin kuukauden käyttämättä alkoholia. Oloni oli koko kuukauden aivan tavallinen. Olin samaan aikaan flunssassa, joten aivaa selviä koetuloksia en saanut. Kuitenkin yleisvaikutelma oli selvä. Elämäni oli koko lailla samanlaista kuin ennenkin. Ehkä loppuvaiheessa ajatus kulki hieman terävämmin. Fyysisesti olin samalla tavoin kankea kuin ennenkin. Tasapaino oli heikentynyt jo aiemmin silmäongelmien takia. Siihenkään ei tullut mitään muutosta. Yhteenvetona voin todeta, ettei alkoholittomuus vaikuttanut elämääni oikein millään tavalla. Ehkä rahaa kului hitusen verran vähemmän. Alkoholista pidättäytyminen ei myöskään ollut millään tavoin vaikeaa.

Toinen testi koski alkoholin juomista ja sen vaikutuksia. Päätin juoda punaviiniä. Sitä oli jäänyt jääkaappiin vajaa litra, kun vieraita kävi pari viikkoa sitten. Silloin tyhjennettiin kolmen litran laatikkoa. Itse en osallistunut tähän, koska testasin elämää ilman alkoholia. Nyt join neljä lasillista viiniä ja perään yhden rommi-amarula paukun. Lasillisen jälkeen en tuntenut minkäänlaista muutosta, mutta jatkossa huomasin aistieni turtuvan. Pää tuntui jotenkin raskaammalta ja tasapaino heikkeni normaalia huonommaksi. Katse oli selvästi rajatumpi. Samanaikaisesti söin aika paljon pieniä ruoka-annoksia. Syöminen tuntui mukavalta juomisen kanssa vaikkei ollut nälkä. Juomisen loputtua olin väsynyt ja aistikenttä oli suuresti rajoittunut. Oli pakko mennä nukkumaan. Johtopäätös tästä testistä oli selvä. Alkoholi ei tuo iloa tai inspiraatiota vaan päinvastoin aistit ja tasapaino heikkenevät. Mitään rentoutumista ei tapahtunut. Pikemminkin päinvastoin. Aamulla olin normaalia huomattavasti väsyneempi. Ehkä ainoa hyvä puoli oli iltapäivällä. Silloin oli hieman herkistyneempi olotila. Mutta sen takia ei kannata juoda alkoholia.

Johtopäätös testeistäni on selvä.  En tarvitse alkoholia. Pärjään ilmankin. Siitä ei ole minulle suurempaa hyötyä, iloa tai nautintoa. Samat kiksit saa ilmankin.

Haluan lähettää terveisiä Alkolle. En tule käyttämään palvelujenne, ellei satu tulemaan vieraita. Minun puolestani voitte lopettaa toimintanne. Alkon tehtävähän on kaksijakoinen. Myydä yksinoikeudella ihmisille alkoholia ja tulouttaa valtiolle iso siivu rahaa alkoholihaittojen hoitoon.. Toisaalta Alkon tarkoituksena on valistaa ihmisiä, etteivät he juo alkoholia. Olen riittävästi toteuttanut ensimmäistä tavoitetta. Nyt voin siirtyä toteuttamaan tätä toista tavoitetta.



Ei kommentteja: