sunnuntai 4. lokakuuta 2020

Travellink

Tilattiin Travellinkin kautta lennot Bordeauxiin Ranskaan. Tämän matkan peuuttamisesta kehkeytyi farssi, jonka seurauksena en ota enää yhtään matkaa tai palveluita kyseiseltä yhtiöltä. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on myös varoittava esimerkki.

Matka tilattiin ja maksettiin joulukuussa. Otimme lennoille Peruuta mistä syystä tahansa-vakuutuksen. Kun Bordeaxin viiniviikko peruutttiin, yritin peruuttaa lennot. Löysin lopulta puhelinnumeron ja muutaman kerran jälkeen sieltä myös vastattiin. Peruutin matkat. Tämä tapahtui maaliskuun 10. päivä. Lentojen hinnasta palautettaisiin 80 %. Maaliskuun lopulla soitin uudelleen, kun mitään ei ollut kuulunut rahoista. Nyt minut yhdistettiin pääpaikkaan, jossa huonolla englannin kielellä puhuva henkilö kertoi palautuksen kestävän 90 päivää ! Kevään mittaan saimme kahdeksan kertaa tarjouksen muuttaa lennot voutchereiksi. Emme halunneet niitä. Emme voineet myöskään vastata viesteihin, sillä ne pystyi vain hyväksymään tai jättämään huomiotta.

Kun sata päivää oli kulunut maaliskuun lopusta, mietin uusia keinoja. Otin yhteyttä pankkini korttiyhtiöön, sillä olin maksanut lennot luotolla. Sieltä kerrottiin, että voisin tehdä reklamaation. Muutaman viestittelyn jälkeen sain sähköisen lomakkeen, jonka liitteeksi tarvittiin kaikki mahdoolinen tieto, yhteydenpito ja kuvaus tapahtumista. Tein kuvakaappauksia ja lähetin ne sähköisesti pankin järjestelmän kautta jonnekin. Sain täydennyspyynnön. Liitteet eivät riittäneet. Yritin parhaani ja lähetin lisätietoja. Sitten ei kuulunut mitään kahteen viikkoon. Loåulta sain pankilta viestin, että reklamaatio oli hyväksytty ja tutkinnan ajaksi minulle lähetetään koko lennoista aiheutunut summa. Pidin sitä reiluna, sillä mielestäni matkatoimisto oli rikkonut sopimuksen ja saisi palauttaa sen takia koko summan. Luottotililleni ilmestyi kuitenkin em. 80 % summa ilman mitään supritusta. Tilillä oli vain lisää rahaa ei mitään suoritusta tai merkintää mistä ja mitää rahaa oli tullut. Monien viestien jälkeen pankista kerrottiin asian olevan heidän virheensä. Päätöksessä oli väärä luku. He olivat lähettäneet minulle 80 % lentojen hinnasta.

Viikko tämän jälkeen sain Travellinkiltä viestin, jossa kerrottiin, että minulle palautettaisiin summa joka on noin 75 % lennoista. Päättelin itse, että korttiyhtiö oli ottanut matkatoimistoon yhteyttä. He olivat luvanneet palauttaa rahat minulle. Rahoja ei kuitenkaan näkynyt tililläni vaikka ilmoituksessa kerrottiin maksun kestävän seitsemän päivää. Tuntui ensimmäistä kertaa hyvältä vaikka summa oli selvästi väärä. Nyt päätin etten tee mitään. Katsotaan mitä tapahtuu. Toistaiseksi tilillä näyttäisi olevan noin kaksisataa euroa enemmän kuin pitäisi. Syytä en tiedä. Odottelen mitä seuraavaksi tapahtuu. Ellei tapahdu mitään tyydyn tähän kohtaloon ja jätän tosiasiat selvittämättä. Lentojen peruuttamisesta on nyt kulunut lähes seitsemän kuukautta. Luottokorttitililläni ei näy edelleenkään yhtään suoritusta plussaa tai miinusta tähän asiaan liittyen vaikka rahaa tilillä on noin kaksisataa euroa enemmän.

 Ihmeellistä, kerrassaan kummallista.

Ei kommentteja: