Huomenna rahdataan kauppoihin laatikko- ja pullokaupalla A-olutta ja muita korkeintaan 5,5 % alkoholijuomia. Sinällään 0,8 % korotus kaupassa myytäviin alkoholijuomiin on aika kosmeettinen. Suomi, Ruotsi, Norja ja Islanti sekä iso joukko muslimimaita käyttävät näin tiukka alkoholin kontrollia myynnin suhteen. Vuoden alusta tulee näkyväksi eräs vähemmän huomioitu seikka alkoholipolitiikassamme. Alkon myyntikustannukset. Odotettavissa on, että esimerkiksi nelosolutta saa kaupasta huomattavasti halvemmalla kuin Alkosta. Muistaakseni Koffin myyntijohta sanoi hinnan asettuvan Virossa myytävän ja Alkossa myytävän hinnan välimaastoon. Miksi ja kuinka paljon ? Syykin on selvä. Alko monopoliyhtiönä on voinut vyöryttää kaikki myyntikustannukset täysimääräisesti hintoihin. Oletan, että hintaero on yli 10 % . Se on siis hinnan osuus, jonka me asiakkaat olemme maksaneet tehottomasta organisoinnista, ylimitoitetusta henkilökunnasta ja liian suuresta tuotevalikoimasta.
Esitän omaperäisen laskelman. Tampereella on n. kymmenen Alkoa. Arvioin, että henkilökuntaa on yhteensä 80 henkilötyövuotta. Kustannukset vuodessa sotuineen 50.000 €/ henkilö. Yhteensä 4 miljoonaa euroa. Kymmenen kiinteistön vuokrat ja muut kiinteistökulut 10.000 €/kk. Yhteensä 1,2 miljoonaa vuodessa. Molemmat myyntikustannukset yhteensä 5,2 miljoonaa euroa. Tässä ei ole huomioitu Alkon kuljetuskustannuksia, hankintakustannuksia eikä keskushallinnon kustannuksia.
Lisää olettamuksia. Vuosittain tamperelaiset aikuiset ostavat Alkosta 5 litraa alkoholia puhtaaksi alkoholiksi laskettuna. (Kokonaiskulutus on lähellä kymmentä, mutta siitä on pois kauppojen ja ravintoloiden myynti ja Viron tuonti). Oletan, että puhtaan alkoholin litrahinta on keskimäärin 50 €. Yhteensä 250 € /henkilö. Näinollen 200.000 henkilöä Tampereella maksavat Alkoon 50 miljoonaa euroa vuosittain. Liikevaihto on siten 50 miljoonaa euroa..
Myyntikulut 5,2 miljoonaa euroa ja liikevaihto 50 miljoonaa euroa. Eli myynnin kustannukset
kokonaistuotosta ovat reilu 10 % !!!
Mikäli Alkot lopetettaisiin Tampereella ja myynti siirrettäisiin niiden naapurissa olevien liikkeiden, Prismojen, Citymarkettien jne tehtäväksi, tapahtuisi melkoinen hinnanpudotus. Alkojen määrää ei tarvitsisi lisätä. Alkot pitävät ylimitoitettua tuotevalikoimaa erityisesti kalliiden viinien ja väkevien osalta. Se lisää kustannuksia. Marketit voisivat tuoda alkoholin ulkomailta ja kotimaasta ja pitää esillä tuotteita, joita asiakkaat ostavat. Emme tarvitse kymmentä alkoholimuseota, jotka esittelevät kalliita tuotteita hyllymetreittäin. Marketit ovat sen verranmkustannustehokkaita, että nemraivaisivat tilaa alkoholijuomille nykyisistä hyllyistä. Muutamista Alkon myyjistä voitaisiin tehdä vähittäismyynnin tarkastajia, jotka valvovat myynnin ehtojen toteutumista. Hinnat putoaisivat vähintään mainitun 10 %. Se voitaisiin antaa asiakkaille tai valtio voisi korottaa vähittäismyynnin veroa. Näin valtio saisi mainitun lisätulon kattamaan velkaista taloutta. Mielestäni tämä ei myöskään lisäisi kulutusta. Myös myynnin valvonta sujuisi, mikäli jokainen marketti palkkaisi yhden entisen
Alkon työntekijän kassalle.
Ensi viikosta lähtien on mahdollista seurata mihin hintaa toisaalta Alko ja toisaalta muut myymälät myyvät näitä tuotteita. Jokainen päätelköön itse onko monopolin säilyttämisessä nykypäivänä mitään järkeä. Me asiakkaat maksamme tästä kaikesta.
Ps. Syyt mieleni muuttumiseen tässä asiassa ovat seuraavat:
Käyn lähes päivittäin Koivistonkylän Prismassa ostoksilla. Yleensä päivällä. Vieressä olevassa Alkossa on jatkuvasti yhtä monta asiakasta kuin myyjiä. Selvästi ylimitoitettua toimintaa. Prismassa on lähes aina jonoa kassoilla. Työmäärä Alkon myyjillä on vähäinen Prismaan verrattuna.
Pohjolan ulkopuolella olevissa Euroopan maissa olen ollut kymmeniä kertoja. Kaupoista voi ostaa mitä tahansa alkoholijuomaa. Kuitenkaan valikoimat eivät ole lähelläkään Alkon vastaavaa. Kauppojen tehtävänä on myydä tuotteita eikä säilöä kalliita viinejä tai esitellä pitkiä hyllyrivejä. Myös erityisiä kalliita alkoholimyymälöitä löytyy, jos haluaa jotain erityistä.
Myyntipisteiden määrää ei tarvitse lisätä. Marketit haluavat oman katteensa, mutta ennen kaikkea täyden palvelun maineen. Se tuo asiakasvirtoja ja rahaa.
Tupakkatuotteiden myynnissä voidaan pyytää henkkarit kaikilta, jotka näyttävät alle kolmekymppisiltä. Se toimii tässäkin alkoholin myynnissäkin aivan hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti