Nyt kun A-olutta on alkanut ilmestyä kauppojen hyllyille, on mahdollista saada pieniä viitteitä hinnoista. Media on vertaillut kauppojen ja Alkon hintoja. Pienin hintaero on lonkerossa. Se on noin 10 %. Ennen lain päättämistä ounasteltiin juuri lonkeron halpenevat eniten kauppojen hyllyillä. Se on osoittautunut lain vastustajien demagogiaksi. Näin ei suinkaan ole ainakaan vielä tapahtunut. A-oluen osalta hintaerot vaihelevat 15 ja 20 prosentin välillä. Se lieneekin todellinen ero markettien ja Alkon myyntiorganisaatioiden tehokkuuden välillä.
Kummastuin eilen Prismassa A-oluen hintaa verrattuna keppanaan. Halvin 0,33 l oluttölkki oli Karjala 1,49 €. Vastaavasti keskioluttölkki Karjalaa maksoi hieman alle euron. Mistä tulee tämä suuri ero ? Panimoiden edustajat ovat sanoneet, että alkoholivero on kymmenen senttiä korkeampi A-oluessa. Siitä voisi päätellä, että hinta tulee jatkossa putoamaan 10-20 senttiä alemmaksi.
Mitään olutryntäystä ei ole tullut. Sekin oli odotettua. Tosin hintoja seuraavat ovat huomanneet, että keppana on edelleen suhteellisesti halvempaa. Mustamaalaajat ja uuden alkoholilain vastustajat ovat saaneet lunta tupaan. Kansa ei olekaan niin tyhmää ja holhottavaa, kuin lakia säädettäessä on annettu ymmärtää. Oletan, että seuraava ottelu on keskustelu viinien myynnin siirtämisestä maitokauppoihn. Valitettavasti siihen menee aikaa. Meikäläinen hymyilee mullan alta, kun se ihme tapahtuu Suomessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti