maanantai 13. huhtikuuta 2020

Kokkikonsultti

Kevään aikana olen löytänyt uuden harrastuksen. Kokkikonsultti. Kaverini on onnettomuudekseen jäänyt yksin ja keittotaito on ollut hakusessa. Tarjosin oitis apua. Työnjako on ollut selkeä. Minä neuvon ja hän tekee työt. Olemme toteuttaneet kolme sessiota. Ensimmäinen kerta manuaalisesti paikan päällä ja kaksi seuraavaa puhelimen välityksellä. Ensiksi tehtiin nakkisoppaa, sämpylöitä ja pizzaa. Toisella kertaa lasagnea ja eilen uunipaellaa. Jälkimmäiset kerrat on toteutettu siten, että hän on ehdottanut jotain ruokalajia. Sen jälkeen olen ennakkon kirjoittanut sähköpostilla reseptin (kauppalistan) ja valmistusohjeet. Varsinainen aktio on toteutettu vaiheittain puhelimen välityksellä. Minä kerron vaiheen tehtävät puhelimessa, jonka jälkeen hän tekee ne kotonaan. Sitten soitellaan ja kerron seuraavan vaiheen ja niin edelleen. Testiryhmänä on kaverin tyttären perhe, joka on tullut ruokavieraaksi. He eivät ole kuitenkaan tienneet etukäteen, mitä on odotettavissa.

Tähän mennessä ruoanlaitto on sujunut hienosti. Myös ruokailut ovat olleet melko menestyksekkäitä. Lapsilla on ollut hieman ennakkoluuloja, mutta muuten on mennyt mukavasti. Katsellaan sitten miten jatko etenee. Itselleni tämä on ollut mukavaa puuhaa. Istuskelen kotona ja komentelen kaveriani. No, ehkei ihan näin, mutta jotan sellaista. Olen saanut kertoa raaka-aineiden, tekotapojen ia makujen muokkaamiseen vaikuttavia tekijöitä ja perusteluja. Selkeillä ja riittävän lyhyillä ohjeilla tulee selvästi parempaa tulosta kuin koko tarinaa kertomalla.

Ei kommentteja: