maanantai 22. elokuuta 2022

Eläköön Sake !

 Japanin verovirasto on lanseerannut uuden kampanjan nimeltään ” Eläköön Sake”. Kysymys on valtion alkoholitulojen lisäämisestä. Japanissa nuoriso ei juo enää paljoakaan alkoholia, joten verovirasto haluaa vauhdittaa alkoholin kulutusta ja erityisesti siitä saatavien verotulojensa määrää. Kampanja on suunnattu nuorille, jotka nauttivat selvin päin toistensa seurasta tai uppoutuvat sosiaaliseen mediaan ilman viinaa.

Saamiemme tietojen kukaan samanlainen suuunnitelma on tehty myös meillä. Suomen verokarhu ei ole ollut Pekkaa pahempi. Myös meillä nuoriso on alkanut sylkemällä lasiin eli nyrpistämään nenäänsä kossyvichyille, vodkaspraiteille, lonkeroille, bisselle ja muille valtion verotuloja tuoville herkuille. Näyttää siltä, että alkoholista saatavat verotulot ovat piakkoin jäämässä lähes pelkästään vanhusväestön ja eläkeläisten harteille. Mutta rajansa kullakin. Monilla vanhuksilla on heikentynyt kunto ja pientä kremppaa, jolloin juopottelu ei enää suju ainakaan monta päivää kestävinä putkina. Kampanja hakee vielä nimeään, mutta asian tärkeyttä kuvaa kampanjan esikuvaksi palkattu kova nimi. Hän on itse pääministeri Sanna Marin. Eli verottajalla on kovat piipussa. Nuoriso on saatava juomaan, jotta valtion velkataakka kevenisi. Vielä salassa pidettävään kampanjaan haetaan iskevää ja nuoriin vetoavaa slogania. Nimisteriöt ovat ehdottaneet omalta kannaltaan sopivia lauseita. Tässä lista vielä salaisista ehdotuksista:

Valtiovarainministeriö.                          ”Juodaan viinaa - tullaan rikkaimmiksi näin ”

Opetusministeriö                                   ”Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa”

Oikeusministeriö.                                  ” Ei tippa tapa eikä ämpäriin huku eli antaa mennä vaan”

Perheministeriö                                      ”Humalassa olet hauskempaa aamuin illoin”

Kauppa-ja teollisuusministeriö.             ”Yhdet vielä ja sitten toiset, dabadaba dei dei daba daba dei”

Maa-ja metsätalousministeriö.               ”Kännissä velat muuttuu saatavaksi ja avohakkuut ikimetsiksi”

Kulttuuriministeriö                                 ”Taide syntyy inspiraatioista ja inspiraatio kunnon kännistä”

Sisäministeriö                                         ”Drinkki tai pari, suomalainen voittaa aina”

Kampanjan aikana pääministeri julkaiseen somessa ikään kuin vahingossa napattuja ronskeja biletyskuvia. Jatkossa kampanja kiertää lukioita ja ammattikouluja ympäri maata. Mukaan pyydetään tunnettuja  alkoholin kanssa lätränneitä julkimoita, näyttelijöitä, taiteilijoita ja urheilijoita, Marko Jantusesta Jere Karalahteen ja sitä rataa. He kertovat hauskoja juttuja toilailuistaan nuorena ja kohonneista verotuloista. Vanhaan aikaan ei ollut tällaista valtion velkaa. Nuoret joivat punkkua, minttusuklaata ja bordöö blaansia, jotta kaikilla olisivat asiat hyvin. Ja niin ne olivatkin. 

Opiskelijoille tarjotaan myös jotain houkuttelevaa. Yhteistyössä MaRan kanssa verottaja lupaa joka kymmenennen oluen tai drinkin yhden euron hintaan. Näin juominen tulee halvemmaksi, mutta isossa kuvassa verotulot kasvavat. Opiskelijakorttiin tehdään digitaalinen laskin, joka huomioi ostetut juomat. Tarjous koskee vain opiskeluaikaa. Kesälomalla juomat ovat normaalihintaisia.

Alko, Lidl, K- ja S-ryhmä palkkaavat työttömiä kauppojen nurkille lestinheittäjiksi. He hakevat nuorille pullon jos toisenkin. Toki pientä korvausta vastaan. Siellä ikää ei kysellä, kun kyseessä on valtakunnan etu. Maistiaisiakin jaellaan tarvittaessa.

Ammattiliitot, Alko ja verottaja sopivat, että nuorten duunareitten (alle kolmikymppiset) palkankorotukset maksetaan pullovouchereina. Niitä voi käyttää jouluna, juhannuksena, pääsiäisenä ja muina juhlapyhinä laatujuomien hankintaan. Tavallinen nuori aikuinen pääsee vihdoinkin nauttimaan huipputuotteita ympäri maailman ja kaikki tuovat tarvittavia verotuloja valtion kassaan. Tämän toivotaan tuovan pysyviä (addiktoituneita) luxusasiakkaita Alkon  luxustuotteiden myyntiin. Maailman parhaat konjakit, shamppanjat ja viskit katoavat Alkon hyllyiltä  kovaa vauhtia.

Mainosrahoitteinen televisio lanseeraa uuden tosi TV-ohjelman, Kolmella kulauksella alas. Siinä alaikäiset yrittävät juoda kolmella kulauksella makean Triple Sec-likööripullon yrjöämättä. Voittaja saa lähteä laivalle hillumaan kavereittensa kanssa. Ohjelmassa kehoitetaan nuoria kokeilemaan alkoholia ja erityisesti nopeaa yhden tankkauksen taktiikkaa. 

Ei kommentteja: