perjantai 12. tammikuuta 2018

Vaalijulisteet puhuvat

Presidentinvaalit ovat tuloillaan. Ehdokkaat ovat tehneet enemmän tai vähemmän vetoavia julisteita vauhdittamaan kampanjaa. Julisteet kuvaavat hyvin ehdokkaita. Jos kuuntelee ja katselee oikein tarkkaan, julisteilla on sanottavaa meille. Pääsanoma on perustelu, miksi juuri minua kannattaa äänestää.

Kyllönen:
"Olen oikeasti valtiomiesainesta.  Minua pidetään välittömänä ja puheliaana itä-suomalaisena. Olen toki sitäkin, mutta näissä vaaleissa haluan olla arvokkaan oloinen ja valitsen tarkkaan sanani. Osaan olla myös etäinen ja virallinen. Oikeasti olen kuitenkin se sama, vanha tuttu Merja. Siksi minut kannattaa valita presidentiksi."

Haavisto:
"Haluan muostuttaa, että olen valtiomiesainesta. Minä olen oikea leijona. Jotkut pitävät minua pehmopoika, mutta se ei kuvaa minua. Presidentti minussa on parhaimmillaan virallisissa kuvissa. Oikeassa elämässä olen fiksu, asiallinen ja rauhallinen. Kokemusta on kertynyt maailmalta. Siksi sinun kannattaa miettiä äänestäisitkö minua näissä vaaleissa."

Väyrynen:
"Tämä on niin pieni juliste, ettei tähän mahdu kuin osa minun päästäni. Pääni on iso, koska olen itse niin iso. Tarkoitan älyllisesti, henkisesti ja pitkän kokemukseni takia. Olen lähes yhtä iso kuin Kekkonen. Hyvä kun sain itse tehdä tämän julisteen. Media olisi laitanut julisteeseen vain pienen pään. Se yrittää sorsia minua. Olen kuitenkin se ehdokas, Väyrynen, joka voi haastaa Niinistön. Hän on tehnyt kaikki asiat väärin. Siksi kansan pitää ymmärtää äänestää minua."

Haatainen:
"Olen punainen. Olen yhtä punainen kuin sosiaalidemokraattinen puolue. Siksi minua ei juuri erotu
tästä julisteesta. Olen siinä keskellä. Olen kaikkein sosiaalisin ehdokas ja presidenttinä keskityn sosiaalisiin asioihin. Minusta punainen väri kuvaa hyvin minua, demareita, Suomea ja presidenttiä. Siksi kannattaa muistaa punainen, kun äänestää presidentinvaaleissa."

Vanhanen:
"Haluan paljastaa vain puolet itsestäni. Moni ei tunne minua kuin puoliksi. Olen tuttu poliitikko, mutta minulla on myös salainen puoleni. Siitä en puhu nyt, sillä presidentinvaaleissa tarvitaan asiallisuutta. Sitä minulla on paljon. Olen ollut monessa vaativassa tehtävässä ja kaiken lisäksi olen kokenut paljon. Kuvassa ei näy, mutta voin kertoa, että olen kaikkein pisin ehdokas. Myös siksi kannattaa äänestää minua."

Niinistö:
"Nyt on vähän kiire, kun  on niin tärkeitä asioita menossa. Tuskin ehdin tähän vaalirumbaan, kun
pitää puhua tärkeitä puheita ja tavata tärkeitä ihmisiä. Suomen takia. Rakastan Suomea. En kannata Natoa vaikka muut ehdokkaat panevat minua sanomaan niin. En halua sanoa mitään perheestäni tai vaimostani Jennistä tai meidän tulevasta lapsesta. Se on minun yksityiselämääni. Se ei kuulu vaaleihin. Monet naiset pitävät minua komeana, mutta olen oikeasti ihan tavallinen mies. Tosin kävin juuri kampaajalla, joka laittoi vähän harmaata hiuksiini. Voin kyllä jatkaa presidenttinä, jos vaalitulos sellaista näyttää."

Torvalds:
"Minäkin olen mukana näissä vaaleissa. Olen jo aika vanha, mutta olen kokenut kaikenlaista. Vanhuuden merkit ovat uurtaneet kasvoni. Haluan näyttää totiselta, sillä tässä on tosi kyseessä. Kannatan Natoa, vaikka olin joskus kommarikin. Tosiasiassa olen ruotsalaisten edustaja, mutta minua ei oteta todesta. Ongelmani on uskottavuudessa. Totinen ihminen on enemmän tosissaan. Ja minä olet tosissaan mukana. Älä unohda minua."

Ei kommentteja: