Ralli on kallis kilpailulaji. Vain muutamilla automerkeillä on varaa osallistua maailman rallisarjaan. Kustannukset ovat valtavat vaikka etuna autotehtaat voivat hyödyntää ralliautossa kehitettyä tekniikkaa.
Rallin taustalla on myös tukijoita, jotka eivät halua suoranaisesti olla julkisuudessa. Rallipaikkakunnat ovat valikoituneet näiden taustalla toimivien intressien pohjalta.
Ruotsin ralli ajetaan keskellä lumisinta talvea. Se ei ole sattumaa, sillä Ruotsin rallin taustalta löytyy pohjois-Ruotsin matkailu-unioni, joka myy talvista Ruotsia jäähotelleilla ja koiravaljakkoajeluilla ryyditettynä. Kaikki muistavat varmasti kuvat Ruotsin rallista. Aina tien molemmin puolin on ainakin puolentoista metrin korkuiset lumivallit. Niillä viestitään, että lumesta pitäville turisteille on paljon valkoista elementtiä tarjolla.
Täysin toisenlaiset olosuhteet ovat Meksikon rallissa. Senkin taustat liittyvät ” lumeen”. Sinaloan kartelli pakkaa muutaman kymmenen kilon pakkauksen ralliautoon ja reitti piipahtaa pikaisesti rajan takana Valloissa. Sinne ”lumi” jätetään levitettäväksi jatkokäyttöä varten. Kartelli hoitaa kaikki rallin juoksevat kulut Meksikossa. Valituksia ei ole kuulunut, sillä kuskit saavat itsekin pienen valkoisen pussukan vietäväksi kotiin.
Kenian rallin taustalta löytyy samanlainen matkailuun liittyvä tausta.kuin Ruotsin rallissa. Kisa ajetaan kulussa Serengetin luonnonsuojelupuistossa. Kuvissa saattavat vilahdella kirahvit, norsut tai savannilla makailevat tiikerit. Kerran eräs rallikuski jouduttiin irroittamaan leijonan kidasta, mutta pian kuski irtosi hampaista ja ralli pääsi jatkumaan. Tummat kenialaispojat juoksevat kouluun autojen vieressä. Ja joskus jopa nopeammin kuin ralliauto. Monilla rallikuskeilla on omia lemmikkieläimiä matkan varrella, joita voi käydä hetken syöttämässä ja jatkaa sitten matkaa.
Sardinian rallin taustakuvioita ei ole vaikea arvata. Rallin aikana myydään saaren sardiinivarastot tyhjiin ja aina saaridiinipurkkeja ei ole aivan riittänyt kaikille halukkaille. Vuoden aikana kalastajat pyytävät sardiineja ja ne pakataan tuttuihin purkkeihin. Näin koko vuoden sato voidaan helposti varastoida ja sitten siirtää tukkukauppiaiden varastoihin. Sardiini on meille tuttu nimellä silakka. Muualla käytetään nimityksiä sardelli, anjovis, kilohaili ja silli. Sardinian rallien aikana tarjotaan ainoastaan yhtä ruokalajia, Grillattuja sardiineja. Se onkin mainio kalaruoka. Missä tahansa Välimeren rannoilla.
Perinteikäs Monte Carlon ralli järjestetään siitä yksinkertaisesta syystä, että se kuuluu Monacon perustuslakien. Kansalaisten perusoikeuksiin kuuluu kaksi autourheilun MM-osakilpailua vuodessa, joista toinen on ralli- ja toinen formulakisat. Monacolaisten ei siten tarvitse maksaa lainkaan pääsylippuja vaan se on kansalaisoikeus. Toki myös velvollisuus. Ulkopuoliset joutuvat maksamaan lipuista huikean hinnan. Rallikuskit pääsevät kahville Café de Parisin terassille ja kaikki saavat tonnin verran pelirahaa Monte Carlon Casinolle. Paikalliset rallikuskit voivat laittaa sen suoraan Casinolla olevalle tililleen tai mitä sitä kieltämään. Tottahan noin pieni summa annetaan yleensä portsarille eteispalvelusta.
Elintarvikkeisiin liittyvät Portugalin ja Argentiinan rallit. Niissähän sponsoreina ovat paikalliset viinin tuottajat. Rallikuskit maistelevat taukopaikoilla paikallisia herkkuja ja huuhtelevat suunsa punaisella nektarilla, viinillä. Kuskeja ei puhalluteta näissä kahdessa rallissa. Onhan se myönnettävä, että sekä portugalilaiset että argentiinalaiset punaviinit ovat maailman huippua. Douro joki on Portugalin viinisuoni päättyen Porton rantakaupunkiin. Se taas on portviinin koti. Sieltä käsin portviinit valloittavat maailman jälkiruokaviinien ystävät
Akropolis ralli on vanha jäänne Kreikassa. Sehän jouduttiin lopettamaan, kun kreikkalaiset eivät muuta teemaa keksineet. Jokainen tietää Akropolis kukkulan, mutta kreikkalaiset ovat jääneet antiikin aikoihin. Eihän ketään kiinnosta enää aika, jolloin ei ollut yhtään ralliautoa. Tietysti Kreikan taloudellisilla murheilla oli tässä oma osuutensa, mutta ralliperhe haluaa unohtaa taloudelliset tekijät ja miettiä pelkästään urheilullisia asioita. Siksi Akropolis poistettiin rallikalenterista jo vuosia sitten. Eikä takaisin ole tulemista. Sen sijaa rallia kyllä ajetaan Kreikassa edelleen, Kreetalla, Thessalonikissa, Korfulla, Rhodoksella tai Mykonoksella. Kreikan rallia.
Kotoisen Jyväskylä rallin perusominaisuus on muista ralleista poikkea. Jyväskylän rallissa (tunnetaan myös Nesterallina) ajetaan kilpaa Ouninpohjassa. Suomen kansa kuten myös kaikki rallikuskit rakastavat Ouninpohjan hyppyreitä, mutkia ja soraa. Kaikki rallin pikataipaleet ajetaan Ouninpohjassa lukuun ottamatta Harjun pikataivalta. Se ajetaan Jyväskylässä, sillä varikko on Harjulla, samoin lähtö ja Power stage. Kansalaiset tulevat jo viikkoja ennen kisaa Ouninpohjaan. Mukaan otetaan lonkeroa, lonkkua ja long drinkkejä. Niitä siemaillaan kisaa odotellessa ja tutustutaan samanlaisiin rallihulluihin suomalaisiin. Tosiasiassa yleisö ei yleensä muista rallista muuta kuin päänsäryn ja tyhjän lompakon. Kuskit pitävät Suomen rallia parhaimpana, sillä he pääsevät saunaan, uimaan ja onkimaan mato-ongella. Rallikuskit ovat valmiita maksamaan rallin kulut omasta pussistaan, mikäli vaan pääsevät tapaamaa Puuppolan isäntää eli Timo Mäkistä.. Mäkinenhän on maailman paras rallikuski heti Loebin, McRaen, Röhrlin, Sainzin, Ogierin, Waldegårdin, Blomqvistin, Alénin, Kankkusen, Toivosen, Toivosen, Rovanperän, Rovanperän ja Salosen jälkeen. Puuppolassa kuskit pääsevät rentoutumaan rikkumattomaan suomalaisluontoon ja kuumaan saunaan. Varsinaisen rallin lopputulos on sivuseikka ja jokaisena päivänä rallin aikaan aurinko paistaa, on lämmintä ja täysi hiljaisuus..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti