Lidl ilmoitti pudottavansa 300 tuotteen hintaa lähiaikoina. Hinnanalennus koskee pääasiassa kaupan omia tuotemerkkejä. Vastikään Lidl lanseerasi oman Plus-appsin, jossa asiakkaille tarjotaan tarjouskuponkeja. Suomessa elintarvikemyynti on vakaasti kahden ketjun K- ja S-ryhmän hallinnassa Lidl osuus on 9,8 %. Nyt heillä on tarkoitus lisätä asiakasmääriä. Kauppaketju kertoo tekevänsä hinnanpudotukset taseestaan. Suomeksi sanottuna varaudutaan pienempäään katteeseen ja liikevoittoon. Asiakasmäärien lisäämisen kautta liikevaihdon toivotaan kasvavan ja samoin asiasmäärien toivotaan siirtyvän Lidl syliin. Luultavasti sekä K- että S-ryhmässä harkitaan vastaiskua. Me kuluttajat saamme olla kiitollisia, mikäli näin tapahtuu.
Suuret eurooppalaiset kauppaketjut eivät ole rantautuneet Suomeen. Ranskalainen Carrefour ja brittiläinen Tesco voisivat olla potentiaalisia maahanmuuttajia. Todennäköisesti maamme pieni asukasmäärä, pitkät etäisyydet ja paikallisten ketjujen tiheä verkko on johtanut kielteisiin johtopäätöksiin. Automarketteja on runsaasti ja kaupunkien taajamien pikkukauppoja löytyy asukkaiden tarpeisiin. Markkinoiden valtaaminen vaatisi isoja investointeja, joiden myötä riskit kasvaisivat valtaviksi. Pieni kokeilu nähtiin, kun S-ryhmä otti hyllyihinsa joitakin Tesco-tuotteita. Menestys ei liene ollut suuren suuri.
Meillä peltsulaisilla koittavat uudet ajat ensi viikon torstaina, kun Lidl avaa uuden myymälän Bilteman ja Ikean lähelle. Sijainti on hyvä meille paikallisille, mutta myös sadoille vieraspaikkakuntalaille Ikean asiakkaille. Hintojen laskeminen osuu siten oikein hyvään rakoon meidän kannalta. Todennäköisesti perusmarkettimme Koikkarin Prisma kokee kovia kolhuja. Toivon mukaan POK uudistaa piakkoin tämä hieman vanhahtavan entisen Ekamarketin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti