Lukuisat kansalaiset ovat aloittaneet tipattoman tammikuun. Monella jouluja uusi vuosi on kulunut alkoholipitoisteten juomien parissa. Hartwallin tekemän tutkimuksen perusteella 9 prosenttia ihmisistä on sanonut aloittavansa tipattoman kuukauden. Elimistö puhdistuu ja mieli avartuu.
Olen itsekin aloittanut tipattoman tammikuun. Syitä on kaksi. Alkon monopoli pitää lopettaa ja ravintoloiden hinna puolittaa. Kun tämä tapahtuu lopetan tipattoman tammikuun vieton.
Käyn monta kertaa viikossa Koivistonkylän Prismassa kaupassa. Sen yhteydessä on Alko. Päivisin Alkossa on yhtä monta asiakasta kuin myyjiäkin. Illalla neljän ja kuuden välillä asiakkaita saattaa olla kymmenen tai jopa enemmän. Alkossa on tunkua vain joulun aatonaattona, vapun aattona ja juhannusaattona. Muun ajan myyjät seurustelevat keskenään, vuorottelevat kassalla ja yrittävät saada aikansa kulumaan. Vastaavasti Prisman kassoilla on aina pieni jono, pisimmillään äsken mainitun neljän ja kuuden välillä. Ehdotan, että Alkon myynti liitetään nykyisten ruokakauppojen yhteyteen. Alkoholia ei myydä muissa kaupoissa eli myyntipaikkoja ei tule yhtään lisää. Samoin Alkon tuotevalikoimasta päättäisivät kaupat itse. Ne hankkisivat juomat maahantuojilta. Isot ketjut ottaisivat varmasti alkoholin myynnin kauppaansa ilman lisäkorvausta. Asiakasmäärät pysyisivät vähintään samoina kuin nytkin. Näillä keinoilla alkoholin hinnoista putoaisi pois myynnin ja muun hallinnoinnin kustannukset. Alkoholivero voitaisiin pitää samana kuin nykyisinkin. Hinnat putoisivat varmasti heti 5-10 prosenttia. Samanlainen rationalisointi tehtiin myös Postin osalta. Asiamiespostit hoitavat hommia aivan suvereenisti.
Ravintoloiden perimät juomien hinnat ovat pahasti ylihinnoiteltuja. Kävin viikonloppuna Telakalla kuuntelemassa jazzia. Puolen litran ( tai olisiko ollut 0,4 l) tuoppi maksoi 5,80 €. Se on aika normaali hinta. Jopa hieman halvempi. Litrahinta on tällöin 11,60 €/litra. Kun ostan Prismasta kolme tölkkiä olutta, tulee litrahinnaksi 2,28 €. Ravintolan hinta on lähes viisi kertaa suurempi. Ravintolat ovat ajaneet itsensä päättymättömään kierteeseen. Kun asiakkaita ei ole niin paljon, on hintoja nostettava. Tällä yritetään parantaa kannattavuutta. Siitä seuraa asiakkaiden väheneminen. Sen jälkeen nostetaan hintoja. Mutta sitten taas asiakkaat vähenevät. Kauhun kierre on edessä. Hintoja puolittamalla, tarjousaikoja lisäämällä, itsepalvelulla yms. keinoilla asiakkaat saataisiin takaisin paikalle. Nyt asiakkaita on vain perjantai- ja lauantai-iltaisin. Asiakas maksaa muiden päivien aukiolon juomiensa hinnassa. Samoin toimii taksi. Asiakas maksaa hinnassaan taksin seisomisen ja odottelun, ei pelkästään tehtyä matkaa. Toivon, että Suomeen tulisi yrittäjiä, jotka uskaltaisivat kokeilla uusia asioita halvoilla hinnoilla. Mahdottomalta näyttävää tietä ovat menestyksellisesti toteuttaneet Onnibus ja Lidl. Miksei myös pubit ja ravintolat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti