perjantai 7. lokakuuta 2016

Venäjän lentokoneiden ilmatilaloukkaukset

Venäläiset lentokoneet tulivat Porvoon eteläpuolella Suomen raja-alueen sisäpuolelle kaksi kertaa. Suomi on lähettänyt nootin  Venäjälle asiasta. Venäjä kiistää ilmatilaloukkaukset. Mistä tässä on kysymys ? Tässä muutamia vaihtoehtoja ilmatilaloukkausten syiksi.

Sattumoisin tänään Suomi ja Yhdysvallat sopivat puolustusyhteistyöhön liittyvän aiesopimuksen. Venäjä ilmoitti olevansa Suomen läheinen naapurimaa. Pieni lentokoukkaus ei ollut pelkkä sattuma.

Venäjä kuljetti merellä Iskander ohjuksia Pietarista Kaliningradiin. Koneet suojelivat kuljetusta Itämerellä. Laivan reitti meni Suomen aluevesirajojen tuntumassa.

Naapurimaan lentokoneet testailevat uusia lentokoneita ja lentäjiä Suomen, Viron, Ruotsin ja muiden Itämeren maiden alueilla. Mikäli koneet jäävät tutkaan, lentäjät joutuvat Aasian rajavalvonnan tehtäviin. Mikäli naapurimaa ei huomaa ilmatilaloukkauksia, lentäjä pääsee Kremliin Voiton päivänä.

Venäjän lentokoneiden huolto on joutunut luopumaan joistakin koneen osista säästösyistä. Koneet lentävät kyllä hyvin, mutta mittarit ja tutkat toimivat miten sattuu. Nyt sattui käymään näin. Mutta minkas sille voi. Itse asiassa syy on länsimaiden talouspakotteet.

Itämeren lennoston Pietarin osastossa on kisa siitä, kuka lentää pisimmälle naapurimaiden alueelle. Voittaja saa Pakkasukon päivänä korin vodkaa. Yleensä voittajat ovat lentäneet ainakin kymmen kilsaa toisen maan syvyydessä.

Edellisen kisan tulokset saatiin syyskuussa ja nyt voittajat ajelivat pienessä hiprakassa ympäri Itämerta. Hauskaa oli voittaja päätyi perinteisesti  kuulusteluun ja lyhyelle viiden vuosikymmen Siperian matkalle. Nimi on kuitenkin legenda ja sillä tiedolla voi elää kylmässä vuosikaudet.

Ei kommentteja: