VR pudotti lupaustensa mukaisesti lippujen hintoja. Yleisesti liput laskivat n. 25 %, mutta hinnat vaihtelevat suuresti ajankohdasta riippuen. VR oli pakotettu lähtemään mukaan hintakilpailuun, jonka aloitti alunperin Onnibussi. Bussifirmat ovat vastanneet Onnibussin haasteeseen myymällä tietyille reiteille jopa parin euron hintaista ennakkolippuja. Ihan näin rankkaan sotaan VR ei lähtenyt. Ainakaan vielä.
Matkustaja valitsee julkisen kulkuvälineen ensisijaisesti hinnan perusteella. Mutta muitakin tekijöitä on olemassa. Aikataulut, pysäkkien sijainti, matkustamon väljyys, matkan nopeus jne. VR on tässä kisassa vahvoilla, sillä junissa on liikkumatilaa ja asemat sijaitsevat lähellä kaupunkien keskustoja. Opiskelijat ja eläkeläiset voivat suunnitella matkojaan muihin kuin ruuhka-aikoihin. Tämä antaa mahdollisuuden " kilpailuttaa" eri kulkupelejä. Muutaman euron hintaiset liput katetaan ruuhka-aikojen lippujen hinnoilla ja lyhyen aikavälin lipunostoilla.
Olen itse ollut junien ystävä nuoruuden kuusikymmentäluvun lopulta yhdeksänkymmentäluvun alkuun. Sitten ostin auton ja julkinen liikenne jäi vähemmälle. Nyt olen käyttänyt bussien halpalippuja lähes aina matkustaessani ilman autoa. Mielelläni jätän auton kotiin, sillä kaupunkien keskustojen ruuhkat, pysäköinpaikkojen etsiskely ja matkanteon tarkkaavaisuus eivät kiehdo enää suuremmin. Matkanteko taittuu mukavasti kirjaa lukien tai netissä pörräämällä. Toki autoilussakin on omat herkkunsa. Aikataulun voi järjestää oman mielen mukaan. Taukoja ja seuraa voi valita haluamallaan tavalla. Bensan hintakin on halpaa. Silti Helsingin edestakainen keikka maksaa halvimmillaan kahdelta hengeltä yhteensä 10 tai 15 euroa. Siihen ei pysty VR saati halpa bensa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti